BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//ARGO//NONSGML v1.0//EN CALSCALE:GREGORIAN BEGIN:VEVENT DTEND: UID:5a18b3b52471b2.85379913 DTSTAMP:20171125T010509Z LOCATION:Bestillerkompetanse…… - det hadde vært fint å ha…… DESCRIPTION:Åpent Medlemsmøte 29. november 2017 i Stavanger Bestillerkompetanse…… - det hadde vært fint å ha Husk å sette av tid onsdag 29.november til åpent medlemsmøte på CGI / Veritasbygget\, Veritasveien 25\, Stavanger. Er vi gode bestillere\, er vi gode kravstillere\, fokuserer vi på feil verdier i forbindelse med innkjøp ? Mange i vår bransje opplever en frustrasjon i forbindelse med det å levere et tilbud\, basert på en kravspesifikasjon fra en potensiell kunde. Vi sitter alle sammen på begge sider av bordet\, for i det ene øyeblikket er vi kjøpere\, og i neste øyeblikk\, så er vi selgere. Interne eller eksternt Program: 18.00 18.15 Registrering og kaffe 18.15 18.30 Velkommenv/ Paul Mathias Fiskaaen\, styremedlem itSMF Rogaland 18.30 19.15 Hva er behovene våre\, og hvordan kan man formulere dette til krav?v/ Nina Hopland Brattetaule\, strategisk forvaltning\, AltiboxMange går fort i fellen for å velge teknisk løsning før man har sett på hvilket forretningsbehov en løsning eller tjeneste skal støtte. Da ender man fort opp med løsninger eller tjenester som ikke egentlig var det man trengte. Så hvordan skal man vri tankegangen over på behov\, ikke løsning\, og hvordan går man frem for å gjøre dette om til konkrete krav? Nina vil fortelle litt om dette\, med hennes bakgrunn i mange redningsaksjoner av prosjekt\, hvor opprinnelige krav ikke har vært tydelige nok. Hun ivrer for etablering av forvaltningsmodeller hvor man i forretningen får alle involvert i riktig tankegang rundt behov\, slik at dette blir en kontinuerlig del av både forbedringsarbeid og nybrottsarbeid. 19.15 20.00 Forenklet forespørsel med fokus på tjenester\, ikke detaljert teknisk kravspekkv/ Henrik Jelsa\, daglig leder\, eFabI vurderinger om tjenesteutsettelse hos små/mellomstore bedrifter\, kan det være utfordrende og komplekst å formulere en forespørsel. Dette ville eFab gjøre en forenkling av og fokusere på beskrivelse av tjenesten man hadde behov for snarere enn detaljerte tekniske spesifikasjoner\, med klare paralleller til ITIL. Erfaringen med dette nå\, er at det oppleves både enklere å gjøre en forespørsel fra kunden og enklere for leverandører å svare opp med sine kostnadsoptimaliserte tjenester for å møte behovet. Henrik vil ta oss gjennom tankegangen og struktur/rammeverk som viser seg å fungere. 20.00 21.00 Oppsummering og avslutningv/ Paul Mathias Fiskaaen\, styremedlem itSMF Rogaland Vi fortsetter en uformell drøs rundt bordene. Forfriskninger vil bli servert  Tid: Onsdag 29. november 2017 kl. 18:00. Registrering fra kl. 18:00Sted: CGI / Veritasbygget\, Veritasveien 25\, Stavanger URL;VALUE=URI:http://www.itsmf.no/arrangement/36011/bestillerkompetanse-det-hadde-vaert-fint-a-ha SUMMARY:Bestillerkompetanse…… - det hadde vært fint å ha…… DTSTART: END:VEVENT END:VCALENDAR